مطالب مفید و سودمند

آموزش های علمی و جمع آوری شده توسط متخصصین ما که در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است.

👁‍🗨🔍

اطلاعاتی کامل درباره دوربین های مداربسته

"دوربین مداربسته" چیست؟

واژه "دوربین مداربسته" برگردان فارسی کلمه انگلیسی  closet circuit television  یا به اختصار cctv می باشد. معنی لغوی آن جعبه جادویی مدار بسته است و به دوربین هایی گفته می شود که در جای خود ثابت اند.

دوربین مداربسته به کلیه دوربین هایی اطلاق می گردد که در محل خود ثابت بوده و تصاویر را به یک یا چند محل ارسال می کنند. از آنجا که اغلب این دوربین ها در حفاظت، نظارت و سیستم های مانیتورینگ امنیت بکار می رود این واژه بیشتر به همین حیطه بر می گردد اما معنی فنی آن حتی دوربین های ویدیو تلفن و کنفرانس را نیز دربر می گیرد.

👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

تاریخچه:

نخستین سیستم مداربسته در سال 1942 میلادی توسط شرکت زیمنس آلمان به منظور مشاهده پرتاب موشک های v2 نصب شد. یک مهندس آلمانی بنام "والتر بروچ" مسئول نصب این سیستم بود.

در آمریکا اولین تبلیغ دوربین مداربسته در سال 1949 مربوط به محصولی با نام "وریکون" بود که در تبلیغات گفته میشد به مجوز دولتی نیازی ندارد. از آن پس سیستم های ضبط تصاویر دوربین مداربسته در برخی پایگاه های فضایی بزرگ جهت ضبط تصاویر پرتاب موشک ها بکار گرفته شد و خیلی زود روی موشک ها نصب شد تا جایی که تصاویر را همراه با صدا به زمین ارسال کرد.

👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

اولین رونمایی از دوربین مداربسته در اماکن عمومی آمریکا در سال 1973 بود. زمانی که در میدان تایمز نیویورک اولین دوربین مداربسته به منظور جلوگیری از جرایم در محدوده نصب شد اما نقش چشمگیری در کاهش جرایم ایفا نکرد. تا ایتکه در سال 1980 دوربین های مداربسته در سطح گسترده ای در سراسر آمریکا بخصوص در مراکز عمومی بکار گرفته شد. بنظر می آمد استفاده از دوربین مداربسته راهی ارزان تر در مقایسه با بکارگیری نیروهای پلیس برای شناسایی جرایم باشد.

👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

بتدریج برخی از حرفه ها و مشاغل بخصوص آنهایی که بیشتر در معرض سرقت قرار داشتند نیز به دوربین مداربسته روی آوردند. در سال 1990 دستگاه های ضبط تصاویر دوربین ها تنها با قابلیت " ضبط بعد از شناسایی حرکت" وارد بازار شدند که استفاده از دوربین مداربسته را در این کشور بسیار بیشتر کرد. تا قبل از آن، دستگاه های ضبط تصاویر تا حد زیادی از نظر میزان حجم ذخیره و قابلیت ها بسیار محدود بود. از نیمه دوم سال 1990 پلیس دوربین های زیادی را در سطح شهرها بخصوص مراکز عمومی ، مدارس و پروژه های ساختمانی نصب کرد.

در انگلستان نیز استفاده از دوربین مداربسته بسیار متداول شد. شهر "نورفولک" انگلستان نخستین جایی در این کشور بود که دوربین ها در آن نصب شدند. بطور کلی در دهه میلادی بین 1990 تا 2000 استفاده از دوربین های مداربسته در بسیاری از کشورها رواج یافت.

👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

کاربردهای دوربین مداربسته

کاربرد اصلی و عمده دوربین های مداربسته در سیستم های حفاظتی است اما کاربرد های آن به سیستم های حفاظتی محدود نبوده و از آن فراتر میرود کاربردهایی از قبیل کاربردهای پلیسی ، نظامی، فضایی ،صنعتی ، کنترل ترافیک ، ارتباطات ویدیویی، و تصویر برداری نامحسوس.

👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

امروزه با گسترش تکنولوژی شاهد پیشرفت‌های چشم گیری در عرصه دوربین مداربسته و سیستم‌های حفاظتی هستیم و شاهد آن هسیتم که دوربین‌های آنالوگ با کیفیت‌های HD و Full HD نیز روانه بازار می‌گردند که یکی از محبوب‌ترین آنها تکنولوژی HDCVI کمپانی Dahua چین می‌باشد.

👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

با ورود این تکنولوژی‌ها شاهد بودیم که دوربین‌هایی با کیفیت‌های 720p و 1080P نیز در بستر آنالوگ و همان کابل کشی‌های قدیمی تولید شده است که تقریبا هزینه‌ای برابر با دوربین‌های آنالوگ قدیمی تر دارد.

👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

برای استفاده از این تکنولوژی نیازی نیست که از کابل‌های خاصی استفاده شود و همان کابل‌های RG59 سابق توانایی ارسال تصاویر با کیفیت HD را به دستگاه DVR دارا می‌باشد. نقاط قوت این تکنولوژی محدود به کیفیت نمایش تصاویر نیست و سایر خصوصیات نظیر: حذف نور پس زمینه در تصاویر یا همان WDR گستره گسترده دینامیک و یا تابع BLC که مربوط به تنظیم خودکار کنتراست تصویر می‌باشد نیز به طور چشم گیری پیشرفت داشته‌اند.

👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

تنها نقطه ضعف این تکنولوژی انحصاری بودن آن می‌باشد که فقط در اختیار کمپانی Dahua می‌باشد و این امر باعث می‌شود تا در این تکنولوژی هم شاهد رقابت آن چنانی برای کاهش قیمت و هم پیشرفته تر شدن آن و رفع نواقص احتمالی نباشیم.

👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

پس نتیجه‌گیری می‌کنیم که به مرور زمان همان‌طور که این تکنولوژی در حال کنار زدن تکنولوژی‌های سابق نظیر HD-SDI است پس تکنولوژی دیگری نیز برای کنار زدن این تکنولوژی به بازار خواهد آمد و آن تکنولوژی قطعاً HDTVI می‌باشد که در حال حاضر وارد مرحله تولید انبوه نرسیده است اما دیگر بحث انحصاری بودن را ندارد و قطعاً این امر باعث می‌شود تا رقابت بر سر تولید این تکنولوژی منتج به کاهش قیمت این محصول و تولید انبوه آن از سوی تولیدکنندگان باشد.

👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

 می توانند از شبکه داخلی به شبکه اینترنت متصل شوند و یا حتی مستقل از شبکه داخلی به اینترنت مرتبط شده و از آن طریق کنترل شوند.

برای ضبط تصاویر آنها دیگر نیازی به dvr  نیست بلکه یک دستگاه که تنها ارتباط شبکه ای ایجاد کرده و داده های دوربین های آی پی را ذخیره کند کافی است. به همین دلیل مفهوم ضبط دیجیتال جای خود را به مفهوم کاربردی تر ضبط شبکه می دهد. دستگاه ضبط تصاویر دیحیتال nvr  بدین منظور مورد استفاده قرار می گیرد.

👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

کاربرد دوربین های مداربسته ip آنجا نمود روشنی پیدا می کند که در پروژه های بزرگ بهینه سازی سیستم یک امتیاز محسوب می شود. اینکه چگونه تصاویر با حداقل کابل ارتباطی و با بالاترین کیفیت ممکن به مرکز نظارتی منتقل شود تنها از سیستم های تحت بستر شبکه بر می آید. امروزه یکی از دغدغه های مردم، عدم تمایل به وجود هرگونه سیم ارتباطیست. به همین دلیل است که شرکت های جهان تمام تلاش خود را بر ارتباطات بیسیم متمرکز می کنند.

👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

در سیستم های مداربسته آنجا که نیاز به کابل ارتباطی است دوربین های تحت شبکه می توانند با ارتباطات سری و شبکه ای از افزایش تعداد سیم جلوگیری کنند. حال آنکه در بسیاری از مواقع در دوربین های شبکه می توان از ارتباط کاملا بی سیسم استفاده کرد.

👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

ارتباط دوربین های مداربسته بیسیم از طریق ip  بسیار مطمئن تر و امن تر است. برخلاف دوربین های آنالوگ که نگرانی است ربوده شدن تصاویر توسط هر فرد مبتدی توسط دریافت امواج آنالوگ وجود داشت در سیستم های بستر شبکه امکان کد گذاری امنیت بالایی را برای آن فراهم می کند. ضمن اینکه ارتباط بیسیم دیجیتال و تحت شبکه بدون افت کیفیت تصویر و صداست و امواج نویز بر کیفیت تصویر بی تاثیر است.

👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

بحث دوربین های تحت شبکه آی پی همسان با بحث بر سر شبکه های کامپیوتری بسیار گسترده و پیچیده است. اما ارتباط شبکه با دوربین های آی پی هر پیشرفت مرتبط با شبکه را نیر بر دوربین ها لحاظ می کند. از آن جمله می توان به یکی از آخرین پیشرفت های شبکه یعنی power ove ethernet یا به اختصار poe اشاره کرد که این قابلیت دوربین های آی پی را نیز شامل شده است.

👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

poe برق را در بستر شبکه می فرستد و از کابل برق جداگانه فاکتور می گیرد. در واقع دوربین های مداربسته ip با قابلیت poe تصویر ، صدا و برق را تنها از طریق همان کابل شبکه منتقل می کنند. که این یک مزیت برای سیستم های تحت شبکه بشمار می رود.

👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

دوربین های دومنظوره

این دوربین ها در واقع دوربین های آنالوگی هستند که پرت خروجی شبکه نیز در آنها تعبیه شده است. کیفیت آنها آنالوگ است و امکان استفاده از آنها بصورت دوربین آنالوگ و یا دوربین تحت شبکه وجود دارد.

👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

 استفاده از این دوربین ها تنها زمانی توصیه می شود که سیستم مداربسته از نوع آنالوگ بوده اما اتصال یک یا چند دوربین بصورت مستقیم به شبکه مورد نیاز است.

👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

مزایای دوربین های آی پی

-کیفیت بالای تمام دیجیتال

-امکان استفاده بهینه از کابل های ارتباطی

--امکان ارتباط بیسیم با امنیت و کیفیت بالا

-امکان ارسال همزمان تصویر،صدا و برق در بستر شبکه

👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

معایب دوربین های آی پی

-قیمت بالای دوربین ها

-محدودیت پهنای باند

دوربین های تحت شبکه ارتباط نزدیکی با شبکه جهانی اینترنت دارند. ⏬⏬

👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

دوربین های آنالوگ

👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

 این دوربین ها نسل ابتدایی دوربین های مداربسته می باشند که برای دریافت و ارسال اطلاعات صدا و تصویر از امواج آنالوگ استفاده می کنند.صدا و تصویر این دوربین ها هر یک توسط کابل دورشته ای جداگانه منتقل می شوند که یک رشته از سیم ها نقش جلوگیری از نویز بر سیم اصلی را ایفا می کند. کابل متداول برای تصویر این دوربین ها کابل کواکسیال rg59 است گرچه ارتباط تصویر این دوربین ها با کابل های مختلف بر حسب نیاز امکان پذیر است.

👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

کیفیت این دوربین ها همانگونه که از نامشان پیداست تابعی از امواج آنالوگ است. امواج آنالوگ همواره در معرض نویز قرار دارد. نویز های مختلف الکترومغناتیسی و نویز های ناشی از نوسانات برق همواره یکی از تهدیدات جدی بر کیفیت دوربین های مداربسته آنالوگ می باشند. به همین دلیل استفاده از کابل ها و تجهیزات با کیفیت بالا روی کیفیت تصویر در این نوع دوربین ها تاثیر بسزایی دارد.

 👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

زمانی که نیاز به ارسال تصاویر و صدا بصورت بی سیم باشد این دوربین ها ضعف بزرگی از خود نشان میدهند. اگر قرار باشد تصاویر به همان صورت آنالوگ انتقال یابند باید از محدوده فرکانس امواج آنالوگ استفاده شود و این مسئله کیفیت تصویر را بیش از پیش تحت تاثیر امواج نویز و تداخلی قرار می دهد. ضمن اینکه امکان رصد کردن تصاویر در محدوده برای هر کس دیگر بسادگی فراهم می شود. بنابراین هیچوقت نمی تواند راه امن و مطمئن برای ارسال تصاویر آنالوگ باشد.

👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

برای ضبط تصاویر آنالوگ نیز چاره ای از روی آوردن به سیستم دیجیتال نیست. بنابراین در نهایت باید تصاویر آنالوگ به دیجیتال تبدیل شوند. بدین منظور از دستگاه "ضبط تصاویر دیجیتال" dvr استفاده می شود. دی وی آر ها دستگاه های مختص ضبط و کنترل تصاویر دوربین های آنالوگ هستند. این دستگاه امکان کنترل و ارتباط دیجیتال با شبکه را نیز فراهم می کند.

👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

به دلیل قیمت پایین تر دوربین های آنالوگ نسبت به دوربین های دیجیتال این دوربین ها به عنوان دوربین های مداربسته رایج در بازار ایران شناخته می شوند. گرچه اخیرا بازار به سمت دیجیتال شدن پیش می رود و بسیاری از سازمان ها به سوی دوربین های ip  متمایل شده اند اما هنوز سرعت جایگزینی این نسل قبلی دوربین ها با نسل جدید دوربین های دیجیتال کند است.

👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

مزایای دوربین های آنالوگ:

-قیمت پایین

-تنوع گسترده در بازار ایران

-سادگی نصب نسبت به دوربین های دیجیتال

👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

معایب دوربین های آنالوگ:

 -کیفیت آنالوگ : کیفیت پایین تر نسبت به دیجیتال

-امکان نویز پذیری: به دلیل استفاده از سیستم آنالوگ

-هزینه بالای سیم کشی

-ارتباط بیسیم با کیفیت پایین و نا امن

👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

همانگونه که اشاره گردید هنوز دوربین های آنالوگ در بازار ایران به عنوان دوربین های مداربسته متداول بکار می روند. شاید بتوان یکی از دلایل عمده آن را عدم نیاز به دانش شبکه ای دانست. بسیاری از شرکت ها کارمندان خود را تنها به منظور راه اندازی و نصب دوربین های آنالوگ آموزش می دهند و از آموزش های نسبتا پیچیده شبکه ای در مورد دوربین های دیجیتال صرف نظر می کنند. لذا همچنان تقاضای دوربین های آنالوگ در بازار ایران بسیار بالاتر از دوربین های ip و تحت شبکه است.

👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

همین امر واردکنندگان دوربین های مداربسته را نیز به واردات بیشتر دوربین های آنالوگ نسبت به دوربین های دیجیتال سوق می دهد. در هر حال یکی از مزایای اصلی دوربین های آنالوگ قیمت پایین تر آنهاست. گرچه همین قیمت پایین در پروژه های بزرگ در بالابودن هزینه های سیم کشی گم می شود. توجه به این اصل که هر دوربین با یک سیم جداگانه به دستگاه کنترل کننده وصل می شود و این خود با افزایش تعداد دوربین ها و مسافت بالای بین دوربین ها هزینه هنگفتی را سبب می شود.

 👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

دوربین های آی پی تحت شبکه

دوربین های ip نسل جدید دوربین های مداربسته هستند. امروزه بازارهای جهانی تمایل زیادی به دوربین های دیجیتال نشان داده است. این دوربین ها همانگونه که از نامشان پیداست از امواج کاملا دیجیتال برای تحلیل و ارسال داده های تصویر و صدا استفاده می کنند. یعنی برخلاف دوربین های آنالوگ، این دوربین ها از همان ابتدای دریافت تصاویر امواج را دیجیتال می کنند. ضمن بکارگیری از امواج دیجیتال ، آنها تحت بستر شبکه کنترل و مرتبط می شوند. هر دوربین همانند یک وسیله در شبکه عمل می کند و به وسیله شناسه شبکه ip و در قالب الگوها و قوانین شبکه به مرکز کنترل متصل می گردد. 

👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

همین ویژگی تحت شبکه بودن در دوربین های مداربسته ip برای آنها مزایای زیادی را به همراه می آورد.

دوربین مداربسته AHD چیست؟

اصطلاح دوربین مداربسته AHD یا AHD CCTV به اصطلاح انگلیسی Analog High Definition CCTV به معنای دوربین مداربسته آنالوگ رزولوشن بالا اشاره می کند. همانطور که میدانید در دوربین های آنالوگ سنتی(دوربین آنالوگ تیوی لاینی) روزولشن تصویر یکی از بزرگترین نقاط ضعف این دوربین های بود و برای جبران این نقطه ضعف تکنولوژی های جدیدی در سیستم های مداربسته آنالوگ ایجاد شدند که یکی از آنها تکنولوژی AHD است.

👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

اساس کار تکنولوژی AHD چیست؟

اساس کار تکنولوژی AHD بر پایه انتقال تصاویر دوربین های مدار بسته بر مبنای سیستم های تلویزیونی دیجیتال (DTV) است. در این تکنولوژی اطلاعات همچنان به صورت آنالوگ انتقال پیدا می کنند اما نوع کد گذاری آنها امکان انتقال اطلاعات با حجم بیشتر و در نتیجه گرفتن تصاویر با روزولشن بالاتر را ایجاد می کند. کد گذاری دوربین توسط چیپ AHD TX انجام می شود. این چیپ اطلاعات دیجیتال را از دوربین دریافت کرده و آنها را به صورت AHD کد گذاری می کند. در سمت DVR نیز چیپ AHD RX اطلاعات کد گذاری شده را دریافت کرده و آنها را مجدد به صورت دیجیتال برای ضبط در خواهد آورد.

👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

روزولشن تصویر در دوربین های مداربسته AHD

دوربین های AHD نسل اول تنها با روزولشن 1 مگا پیکسل (720P) تولید می شدند اما نسل دوم این تکنولوژی امکان تولید دوربین های AHD با روزولشن 2مگا پیکسل (1080P) را ایجاد کرد. متاسفانه نسل اول و دوم این دوربین های با هم از نظر کد گذاری هم خوانی ندارند و امکان استفاده همزمان از آنها وجود ندارد. در حال حاضر و با توجه به تکنولوژی موجود امکان تولید دوربین های AHD با روزولشن بالاتر از 2 مگا پیکسلی وجود ندارد و این موضوع نیز بعید به نظر می رسد.

مقایسه رزولوشن های تصویر سیستم مداربسته

کابل مورد استفاده و محدودیت طول کابل کشی

یکی از بزرگترین نقاط قوت دوربین های AHD محدودیت و حساسیت پایین آنها در رابطه با طول و کیفیت کابل مصرفی است. با استفاده از کابل های RG59 عادی امکان انتقال سیگنال دوربین AHD تا 500 متری به راحتی میسر است. کابل RG60 می تواند این مسافت را به 1000 متر نیز برساند. تکنولوژی AHD همچنین حساسیت بسیار کمی نسبت به کیفیت کابل مصرفی دارد.

👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

آیا امکان نصب دوربین های تیوی لاینی به DVRهای AHD وجود دارد؟

بله، بیشتر DVRهای AHD دوربین های تیوی لاینی را پشتیبانی می کنند. این دستگاه ها در بیشتر موارد حتی دوربین های تحت شبکه را نیز در تعداد و روزولشن محدود پشتیبانی می کنند. توجه داشته باشید که DVRهای AHD به هیچ عنوان امکان پشتیبانی از دوربین های HDSDI، HDTVI و HDCVI را ندارند.

👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

قیمت و هزینه دوربین های AHD

دوربین های AHD در مقایسه با دوربین های شبکه بسیار مرغون به صرفه هستند. قیمت این تجهیزات بیشتر به دستگاه های آنالوگ نزدیک است تا دوربین های شبکه. این موضوع استفاده از دوربین های آنالوگ سنتی را روز به روز کمتر کرده است.

تفاوت دروبین AHD یا تکنولوژی های مشابه مانند HDSDI، HDTVI و HDCVI در چیست؟

برای اطلاع دقیق از تفاوت های این تکنولوژی ها مطلب مقایسه دوربین مداربسته AHD, AHCVI,HDTVI, HDSDI را مطالعه کنید. 

دوربین مداربسته AHD مثل دوربین مداربسته آنالوگ از بستر کابل کواکسیال بهره می برد که دوربین مداربسته HD-SDI فقط تا 100 متر میتواند بر روی کابل تصویر بدهد ولی دوربین مداربسته AHD این توانایی رادارد که تا 500 متر این مسیر را  افزایش دهد که این ویژگی برای استفاده ازمحصولات آنالوگ ایده ال و بسیار مقرون به صرفه است. این محصول هم به صورت دوربین مداربسته بالت (Bullet) و دوربین مداربسته دام (Dome)با بدنه آلومینیومی و پلاستیکی با ویژگی ضدآب (Water Proof) و کیفیت تصویر دید در شب مطلوب ارائه شده است. دوربین مداربسته AHD می تواند به دلیل هزینه پایین جابجایی، می تواند جایگزین بسیارخوبی برای دوربین مداربسته آنالوگ با کیفیت TVL باشد. همچنین باید به این نکته توجه داشت که دی وی ار DVR معمولی نمی تواند از دوربین مدار بسته ( ای اچ دی ) پشتیبانی کند بلکه باید هنگام خرید دوربین مداربسته AHD دستگاه ضبط تصاویر که با عنوان AHD DVR در بازار موجود است، تهیه شود. و در آخر قابل ذکر است که AHD DVR از دوربین مداربسته آنالوگ باکیفیت TVL نیز پشتیبانی می کند و می توان دوربین های مداربسته با کیفیت TVL را به این دستگاه متصل کرد.

👁‍🗨🔍

@did_bartar_parand

مفهوم HD در دوربین مدار بسته چیست؟

HD مخف HIGH DEFINITION است و به تکنولوژی ویدئویی گفته می شود که نسبت به (SD(STANDARD DEFINITION از وضوح و کیفیت بالایی برخوردار است. تکنولوژی HD از تعداد پیکسلهای بیشتری در تصویر برخوردار است. هرچه تعداد پیکسلهای تصویر بیشتر باشد وضوح تصویر بیشتر است.

پیکسل کوچکترین نقطه قابل رویت در تصویر است. تصاویر تلویزیون به صورت خط به خط اسکن می شوند و اندازه پهنای آنها مهم نیست و تعداد خطوط مهم می باشد.


👁‍🗨🔍